ارتودنسی

ارتودنسی دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که تأثیر بسزایی در زیبایی لبخند می‌گذارد. امروزه خدمات دندانپزشکی فراتر از یک دندان کشیدن ساده و درمان‌های معمول است. در حال حاضر با پیشرفت فناوری‌های حوزه پزشکی و خصوصا دندان‌پزشکی، درمان‌ها و خدمات دندانپزشکی هم بسیار متنوع‌تر شده و بخش عمده‌ای از این درمان‌ها را خدمات زیبایی دندان تشکیل می‌دهد.

یکی از پرتقاضاترین خدمات و درمان‌های دندان‌پزشکی حال حاضر، درمان ارتودنسی است. این درمان را می‌توان برای افراد با شرایط مختلف و در سنین متفاوت انجام داد. ارتودنسی انواع مختلفی دارد و شرایط و شیوه انجام آن هم بسته به شرایط متفاوت است. در این جا با ما همراه باشید تا در خصوص ارتودنسی، معایب و مزایایی که دارد صحبت کنیم و کاربردهای این روش درمانی پرکاربرد را بشناسیم.

جواب هر سؤالی که در مورد ارتودنسی داشته‌باشید را در این مطلب پیدا خواهید‌کرد، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. ارتودنسی یکی از درمان‌های زمان‌بر و هزینه‌بر است، از‌این‌رو انتخاب دندانپزشک اهمیت زیادی در نتیجه نهایی خواهد‌داشت. در دکترتو شما می‌توانید با بهترین دکتر دندانپزشک و فوق تخصص ارتودنسی در شهر خود آشنا شوید، با آنها به‌صورت تلفنی و یا آنلاین مشورت کنید و در صورت نیاز برای دریافت نوبت اقدام کنید.

ارتودنسی چیست؟
در مرحله اول بهتر است به تعریف دقیقی از این شیوه درمانی برسیم. این شیوه درمانی شاخه‌ای از علم دندانپزشکی است که به رفع مشکلات مربوط به چینش دندان‌ها و فک‌های پایین و بالا کمک می‌کند. در واقع درمان ارتودنسی روش اصلی درمانی برای دستیابی به قوس مناسب دندان‌ها و زیبایی لبخند است. ارتودنسی یکی از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی است.

این روش یکی از روش‌هایی است که با کمک آن می‌توانید به زیبایی چهره‌ی خود بیفزایید و از طرفی روش درمانی هم محسوب می‌شود. برای استفاده از آن باید با دکتر دندانپزشک مشورت کنید.

با ارتودنسی دندان قبل و بعد چه تغییری می کنید؟
یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که ارتودنسی دندان دارد، این است که باعث زیباتر شدن و مرتب شدن دندان‌های شما می‌شود. اگر دندان‌های شما در یک ردیف در کنار یکدیگر قرار نگرفته‌باشند و یا فک شما به خوبی روی هم چفت نشود، این روش زیبایی و درمانی دندانپزشکی می‌تواند دندان‌های شما را مرتب کند. از طرفی می‌توان با کمک این روش، حرف زدن و اشکالات در جویدن را نیز برطرف کرد. پس قبل از انجام ارتودنسی اگر دندان‌های شما نامنظم بوده‌است‌، بعد از آن دندان‌های شما منظم خواهد شد. اگر از قبل فک شما اوربایت و یا آندربایت بوده‌است، بعد از آن فک شما به نسبت قبل بهتر روی هم قرار خواهد گرفت.

اینفوگرافی حقایقی در مورد ارتودنسی
اینفوگرافی حقایقی در مورد ارتودنسی
انواع ارتودنسی کدامند؟
به‌صورت کلی درمان ارتودنسی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اولین دسته‌بندی برای انواع ارتودنسی، دسته‌بندی بر اساس نوع مشکل است. اگر مشکل از دندان‌ها باشد، ارتودنسی دندان انجام خواهد‌شد. برای مثال ممکن است ارتودنسی برای تمام دندان‌ها یا تنها برای برخی دندان‌ها انجام شود. اما در مواردی که مشکل از فک و است، ارتودنسی فک انجام می‌شود که ارتودنسی فک پایین، ارتودنسی فک بالا و پایین از انواع آن است.

دسته‌بندی دیگر مربوط به انواع ارتودنسی متحرک و ثابت است. خود این روش‌ها هم به انواع متعدد دیگری تقسیم‌بندی می‌شوند. در این روش‌ها از ابزارها و تکنیک‌های متفاوتی استفاده می‌شود. برای مثال ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شیشه‌ای از جمله این تکنیک‌هاست که در آنها از براکت‌های مخصوصی استفاده می‌شود.

رایج‌ترین روش‌های ارتودنسی شامل موارد زیر می‌شود:

ارتودنسی سنتی
مینی اسکرو
ارتودنسی به روش دیمون.
انواع ارتودنسی
در روش سنتی براکت‌ها می‌توانند فلزی، سرامیکی یا کامپوزیتی باشند و جلوی دندان یا پشت دندان کار گذاشته شوند.
۱. ارتودنسی سنتی
در روش سنتی، از همان براکت‌های معمولی قدیمی استفاده می‌شود. این براکت‌های فلزی مستقیما به دندان‌ها متصل شده و دندان‌ها را به موقعیت‌های صحیح خود بازمی‌گردانند. در مدتی که براکت‌ها روی دندان‌ها است (۲ تا ۴ سال) ارتودنتیست به‌مرور سیم‌ها را سفت‌تر یا شل‌تر می‌کند. برخی از براکت‌ها به‌جای فلز از جنس شفاف و سرامیکی یا کامپوزیتی هستند. این براکت‌های همرنگ دندان ظاهر دندان‌ها را در طول درمان بهتر می‌کنند.

براکت‌های زبانی دسته دیگری از براکت‌ها هستند که به دندان‌ها متصل می‌شوند و برای اصلاح ترازهای نامناسب کاربرد دارد. این براکت‌ها معمولا در پشت دندان‌ها چسبانیده می‌شوند. استفاده از این براکت‌ها اختلالی در حرکت لب‌ها ایجاد نمی‌کند و افراد می‌توانند راحت‌تر حرف بزنند.

۲. ارتودنسی مینی اسکرو
در این روش درمان ارتودنسی، یک پیچ فلزی کوچک با نام مینی اسکرو از طریق لثه به استخوان فک وصل می‌شود تا به‌عنوان یک لنگر و نگهدارنده به حرکت دندان‌ها کمک کند. این تکنیک درمانی بسیار پیشرفته را با نام‌های میکرو اسکرو، مینی ایمپلنت یا دستگاه لنگر موقت هم می‌شناسند. این شیوه درمانی می‌تواند به‌عنوان یک لنگر برای صاف‌کردن دندان‌ها و بستن شکاف بین آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

درمان‌های مینی اسکرو را می‌توان همراه با درمان‌های ارتودنسی سنتی انجام داد. برای قراردادن این پیچ در فک، معمولا نیاز است یک سوراخ در فک ایجاد شود و برای این کار معمولا از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.

ارتودنسی دیمون چیست؟
تکنیک پیشرفته‌تر دیگری که برای درمان ارتودنسی می‌توان به آن اشاره کرد، روش دیمون است. در این روش از براکت‌های مخصوصی استفاده می‌شود.
۳. روش دیمون ارتودنسی
تکنیک پیشرفته‌تر دیگری که برای درمان ارتودنسی می‌توان به آن اشاره کرد، ارتودنسی دیمون است. در این روش از براکت‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این براکت‌ها از مکانیزم لغزشی منحصربه‌فردی استفاده می‌کنند که به دندان‌های افراد اجازه می‌دهد آزادی بیشتری در حرکت داشته‌باشند. به‌این‌ترتیب اصطکاک دندان‌ها کاهش می‌یابد.

در این روش درمانی فرد نیاز کمتری به مراجعه به دندانپزشک دارد. یعنی نیازی نیست دائما برای سفت‌کردن یا شل‌کردن سیم‌ها و براکت‌ها به مطب دکتر مراجعه کنید. در روش دیمون دندان‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند و در نتیجه زودتر نتیجه خواهید‌رسید. در این روش کمتر به کشیدن دندان‌ها برای ارتودنسی نیاز است.

۲ روش جدیدتر ارتودنسی مینی اسکرو (اتصال یک پیچ به فک) و دیمون (استفاده از براکت مخصوص) است که زمان ارتودنسی و تعداد دفعات مراجعه را کمتر می‌کنند.

دسته‌بندی دیگر، ارتودنسی ثابت و متحرک است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

دنبال متخصص برای ارتودنسی دندونات می‌گردی؟

دکترتو کنارته!

مشاوره آنلاین دکتر دندان پزشکبهترین دکتر دندانپزشک

۱. ارتودنسی ثابت (ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی سرامیکی و ارتودنسی رنگی)
یکی از روش‌های ارتودنسی، ارتودنسی ثابت است.همان‌طور که از نام آن پیداست این ابزارها به دندان چسبیده و توسط بیمار قابل جداشدن نیست. این روش درمانی بیشتر برای جابه‌جاکردن دندان‌ها و درمان ناهنجاری‌های دندانی استفاده می‌شود. ازاین‌رو درمان ارتودنسی ثابت را به‌عنوان ارتودنسی دندانی هم می‌شناسند. در ارتودنسی ثابت از ابزارها و دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود که رایج‌ترین وسایلی هستند که امروزه برای درمان ارتودنسی استفاده می‌شوند.

این روش خود به ۲ دسته فرعی تقسیم می‌شود:

ارتودنسی ثابت معمولی یا ارتودنسی رنگی (انواع رنگی مختلف هستند؛ مثلا رنگ ارتودنسی بنفش یا رنگ ارتودنسی طلایی)
ارتودنسی ثابت نامرئی.
انواع براکت‌های ثابت معمولی آنهایی هستند که به‌صورت متداول از آنها استفاده می‌شود و با لبخندزدن دیده می‌شوند. این براکت‌ها به جلوی دندان‌ها می‌چسبند و با استفاده از سیم‌های مخصوص به هم وصل شده‌اند. بریس‌های مورداستفاده در تکنیک ثابت معمولی از نوع فلزی هستند.

در تکنیک دیگری که آن هم ثابت است، متخصص ارتودنسی از براکت‌های مخصوصی استفاده می‌کند که به آنها براکت‌های شیشه‌ای، شفاف، سرامیکی یا نامرئی گفته می‌شود. این براکت‌ها دیده نمی‌شوند و به آن ارتودنسی نامرئی گفته می‌شود. این براکت‌های شفاف که معمولا پلاستیکی هستند، به‌صورت اختصاصی برای بیمار قالب‌گیری و ساخته می‌شوند. آنها تقریبا نامرئی هستند و با استفاده از آنها کسی متوجه وجود ارتودنسی در دهان آنها نخواهدشد.

قیمت ارتودنسی در روش نامرئی نسبت به تکنیک معمولی بیشتر است. بااین‌حال به دلیل تمیزی ارتودنسی شفاف و ظاهر زیباتر آن، بسیاری از افراد این نوع براکت‌های ارتودنسی را ترجیح می‌دهند.

انواع ارتودنسی های ثابت
انواع ارتودنسی‌های ثابت وجود دارد که از بریس‌های مختلف برای مرتب‌کردن دندان‌ها استفاده می‌کند.
۲. ارتودنسی متحرک
تکنیک بعدی، ارتودنسی متحرک است. در این روش از براکت‌های متحرک استفاده می‌شود. این براکت‌ها معمولا صفحات پلاستیکی متحرکی هستند که سقف دهان را می‌پوشانند. از این روش زمانی استفاده می‌شود که بخواهیم ارتودنسی را برای تعدادی از دندان‌ها انجام دهیم.

این روش خود به ۲ دسته تقسیم می‌شود:

ارتودنسی متحرک معمولی
ارتودنسی متحرک نامرئی.
براکت‌های متحرک را می‌توان برای اصلاح مشکلات جزئی یا به‌عنوان بخشی از درمان با روش ارتودنسی ثابت استفاده کرد. وقتی دوره درمانی ارتودنسی ثابت تمام می‌شود، ممکن است از براکت‌های متحرک برای فیکس‌کردن دندان‌ها و نگهداری درمان ارتودنسی ثابت استفاده شود. معمولا در مواردی که به درمان ارتودنسی فک نیاز است، از انواع براکت‌های متحرک استفاده می‌شود.

گاهی اوقات از این تکنیک درمانی برای جلوگیری از مکیدن انگشت شست کودکان هم استفاده می‌شود که این کار توسط متخصص ارتودنسی اطفال باید انجام شود. این براکت‌ها را برای تمیزکردن یا در زمان انجام فعالیت‌های خاص برای احتیاط باید از دهان خارج کرد. ارتودنتیست نحوه خارج‌کردن براکت و اقدامات لازم را به شما آموزش خواهدداد.

ارتودنسی متحرک چیست؟
براکت‌های متحرک را می‌توان برای اصلاح مشکلات جزئی یا به‌عنوان بخشی از درمان با روش ارتودنسی ثابت استفاده کرد.
ارتودنسی لینگوال (نوعی ارتودنسی نامرئی)
ارتودنسی لینگوال یکی از انواع ارتودنسی است که در عین ثابت بودن در پشت دندان‌ها قرار می‌گیرد. این نوع ارتودنسی از انواع کاربردی و نسبتا گران است و می‌تواند برای افرادی که سن بالاتری دارند و اعتماد به نفس ارتودنسی ندارند، مناسب باشد.

درمان با براکت فانکشنال یا عملکردی
یکی از انواع براکت‌های مورداستفاده برای درمان ارتودنسی، نوع عملکردی با همان ارتودنسی فانکشنال است. این براکت‌ها برای درمان رشد نامناسب فک مورداستفاده قرار می‌گیرند. این براکت‌ها می‌توانند نحوه رشد فک را تغییر دهند و ناهنجاری آن را برطرف کنند. این روش درمانی هم می‌تواند به رفع انواع خاصی از مشکلات کمک زیادی کند.