سیگار کشیدن و مشکلات دهان و دندان

بسیاری از ما می‌دانیم که سیگار کشیدن برای سلامتی ما بد است، اما آیا می‌دانید که سیگار یکی از بزرگترین عوامل مشکلات دهان و دندان است؟ به‌جز سیگار، انواع تنباکو، سیگار برگ، توتون، تنباکو بدون دود (جویدنی)، قلیان و پیپ، همه برای سلامت دندان‌ها ضررآفرین هستند.

مشکلات دندانی ناشی از مصرف دخانیات و سیگار کشیدن
دخانیات تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد. این بیماری به سرعت پیشرفت می‌کند و در صورت عدم تشخیص و درمان زودهنگام می‌تواند کشنده باشد. سرطان دهان متأسفانه یکی از عوامل مهم مرگ و میر است و اصلی‌ترین دلیل آن تشخیص دیرهنگام آن است. یکی از موارد پیشگیری از این بیماری خطرناک مراجعه منظم به کلینیک دندانپزشکی است.
دخانیات خطر ابتلا به بیماری لثه که یکی از مهم‌ترین عوامل از دست دادن دندان در بزرگسالان است را افزایش می‌دهد. ظاهرا تجمع باکتری اضافی در دهان سبب عدم تعادل در باکتری‌های دهانی می‌شود که در طول زمان سبب پیشرفت بیماری لثه می‌شود.
سیگار کشیدن یکی از عواملی است که به طور کلی بهبود جراحات در دهان را کُند می‌کند. به عنوان مثال افراد سیگاری پس از جراحی‌های دهان و دندان مانند کشیدن دندان، جای جراحت شان به سرعت بهبود نمی‌یابد.

سیگار کشیدن می‌تواند به بافت لثه آسیب برساند و ریشه‌های دندان را نمایان سازد. این امر خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد و سبب حساسیت دندانی در مقابل سرما یا گرما می‌شود؛ چرا که عصب‌های حساس که با لثه پوشانده شده‌اند دیگر پوشش مقاوم لثه را ندارند.
سیگار کشیدن می‌تواند سبب بدبو شدن نفس فرد شود که دلیل اصلی آن عدم تعادل در باکتری‌های دهانی است.
لکه‌های روی دندان که معمولا با مسواک زدن معمولی برطرف می‌شوند ،در افراد سیگاری به‌سختی تمیز می‌شوند. یکی از دلایل تغییر رنگ دندان‌ها سیگار است. برای رفع این مشکل ابتدا باید سیگار را ترک کنید و سپس از روش‌های دندانپزشکی زیبایی کمک بگیرید.

سیگار کشیدن سبب تشکیل جرم روی دندان‌ها می‌شود و بنابراین مجبور خواهید شد به شکل مکرر دندان‌هایتان را بشویید؛ در غیر این صورت خطر ابتلا به ورم لثه یا بیماری‌های دیگر مربوط به لثه افزایش خواهد یافت.

سیگار و سیگار برگ
سیگار و سیگار برگ هر دو حاوی سموم خطرناکی هستند که با سرطان در ارتباط است. برخی افراد تصور می‌کنند اگر دود را به داخل استنشاق نکنند، خطر آسیب دندانی کاهش خواهد یافت که این یک اشتباه بزرگ است.

تنباکوی بدون دود
آیا می‌دانید نیکوتین موجود در تنباکوی جویدنی بیشتر از سیگار است؟ محصولات تنباکوی جویدنی یا بدون دود هم حاوی همان سموم خطرناک مرتبط با سرطان هستند. بر اساس انجمن دندانپزشکی آمریکا حداقل ۲۸ ماده شیمیایی مرتبط با سرطان در محصولات تنباکوی بدون دود شناسایی شده است که برابر با سیگار کشیدن است.

قلیان
در برخی کشورها مصرف قلیان در کنار سیگار کشیدن به شدت محبوبیت یافته است. متأسفانه آب موجود در لوله‌ها تمام مواد مضر و سموم را فیلتر نمی‌کند و اینکه این مواد چگونه در دهان واکنش می‌دهند کاملا ناشناخته است. به نظر می‌رسد این سموم عامل برخی از بیماری‌های دندانی هستند و دلیل آن این است که در قلیان طعم‌دهنده‌هایی به کار می‌رود که به ظاهر مجاز هستند و آسیب ناشی از تنباکو در آنها دو برابر است.

ترک سیگار و هر نوع تنباکوی دیگر می‌تواند مزایای بهداشتی زیادی برای دهان و دندان شما داشته باشد. اگر می‌خواهید سیگار را ترک کنید با پزشک‌تان صحبت کنید تا در این مورد به شما کمک کند و راهنمایی‌های لازم را بدهد.

دیدگاه خود را بنویسید